«101 måter å lese på» av Kåre Kverndokken er en uvurderlig ressurs for lærere, forskere og studenter som ønsker å dykke dypere inn i lesedidaktikken. I denne oppdaterte utgaven, som er tilpasset LK20, adresseres essensielle spørsmål som hva elevene skal lese, hvordan de kan utvikle sin lesekompetanse og leseforståelse, samt hvordan vi kan stimulere til kritisk tenkning. Boken gir også verdifulle innblikk i hvordan man kan skape leselyst, gode lesevaner og en solid lesekondis blant elevene. Med 5 nye vitenskapelige artikler presenterer denne utgaven innovative metoder for å knekke koden til leselyst, utvikle leseforståelse, og designe leseløp som er tilpasset flerspråklige elever og digital lesing. Boken inneholder 101 praktiske lesebestillinger som sammenvever teori og praksis, og gir lærere en didaktisk verktøykasse basert på empiriske erfaringer og klasseromsstudier. Alle forslagene i boken er godt forankret i aktuell leseforskning og bygger en bro mellom akademia og læreres hverdag. «101 måter å lese på» er en skattekiste fylte med ny forskning og har mye å tilby dem som er involvert i lesedidaktikk innenfor det 13-årige skoleløpet. Med sin omfattende tilnærming og fokus på praktisk anvendelse, er denne boken et fantastisk hjelpemiddel for både nye og erfarne undervisere.