Boken "101 skrivegrep" utforsker essensen av god skriveundervisning og hvordan man kan stimulere elevers kreativitet og skrivingsevner. I denne nyeste utgaven er innholdet grundig revidert for å være i tråd med LK20, og boka presenterer et utvalg av fagfellevurderte, vitenskapelige artikler. Blant artiklene finner vi fem nyskrivne bidrag som fokuserer på viktige temaer, som skriving som en grunnleggende ferdighet, utvikling av skriveforløp, tilpasning til flerspråklige elever, sakprosaskriving med særlig vekt på fagartikler og elevers evne til revisjon. Boken gir også 101 metodiske skrivegrep som knytter sammen teoretiske perspektiver og praktiske erfaringer basert på empirisk forskning og klasseromsstudier. Disse grepene er forankret i den nyeste skriveforskningen og bygger bro mellom akademia og de praktiserende lærerne i skolen. "101 skrivegrep" er en uvurderlig ressurs for lærere på alle nivåer, og gir dem en didaktisk verktøykasse for egen skriveundervisning. Dette verket er en skatt for alle som ønsker å fordybe seg i skrivedidaktikk gjennom hele det 13-årige skoleløpet. Målgruppen omfatter forskere, lærerutdannere, lærere og studenter. I tillegg inngår boken i en serie som omfatter flere andre titler som 101 måter å lese leseleksa på, 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på, og 101 digitale grep, for å nevne noen.