Boken "Å lese i alle fag" tar for seg hva som karakteriserer lesing av fagtekster og de utfordringene elevene møter når de står overfor tekster som ofte kan virke komplekse og krevende. Språk er en helt essensiell komponent for å utvikle kunnskap, forståelse og refleksjon i alle fag. Denne boka fokuserer på spesifikke trekk ved fagspråkene elevene møter, og analyserer både verbalspråk og sammensatte teksttyper, som dokumentarfilmer og lærebøker med illustrasjoner. Med et variert tekstmateriale fra ulike skolefag, tar forfatterne for seg de barrierene elevene, inkludert minoritetselever, må overkomme ved lesing av fagtekster. Tematikken omfatter sjangerproblematikk, tekstsammenheng, ordvalg og setningsstruktur. Et betydelig kapittel i boken er dedikert til lesestrategier og arbeidsmetoder. Denne oppdaterte andre utgaven tar hensyn til de reviderte fagplanene og inneholder flere nye eksempler for å gjøre innholdet mer relevant. Boken er primært skrevet for studenter i lærerutdanningen, men den er også rik på informasjon som er nyttig for lærere i både grunnskolen og videregående skole. Forfatterne, som all er tilknyttet Universitetet i Agder og Høgskolen i Buskerud og Vestfold, har en dyp interesse for lesing i ulike kontekster og har erfart både i forskning og publisering innen dette viktige fagfeltet.