«A New Role for Museum Educators» utforsker hvordan læring finner sted i lokalsamfunn, og hvordan både frivillige og profesjonelle tilnærmer seg sitt arbeid. Boken tar for seg de grunnleggende prinsippene og filosofiene som styrer museumspedagogikk, og hvordan disse praksisene stadig utvikler seg for å forbli relevante. Museumspedagogikk, i sin mest omfattende betydning, handler om å formidle budskap, skape læringsopplevelser, og i sin mest ambisiøse form, fremme menneskelig utvikling for personer med ulik bakgrunn, evner og livssituasjoner. Dette redigerte verket tar for seg arven etter museumspedagogiske praksiser, reflekterer over de endrede omstendighetene i samfunnet og den rollen som kulturinstitusjoner spiller, samt gir innsikt i nye retninger museer kan ta med et besøkende-sentrert perspektiv. Boken presenterer grunnleggende konsepter rundt utdanningsfilosofier som veileder praksis, anvendte metoder og tilnærminger for implementering, samt etikk og verdier i en utdanningsinstitusjon designet for å støtte samfunnslæring.