A Philosopher Looks at Digital Communication av Onora O'Neill
Produktbeskrivelse
Kommunikasjon er en kompleks prosess, og etikken rundt kommunikasjon er like komplisert. Vi kommuniserer om utallige emner, til ulike publikum, ved hjelp av en rekke teknologier. Dette stiller krav til etikken i kommunikasjon som må ta høyde for tekniske, etiske og epistemiske aspekter. I boken 'A Philosopher Looks at Digital Communication' belyser Onora O'Neill hvordan digitale teknologier har gjort kommunikasjon mer krevende. De muliggjør kommunikasjon med enorme mengder fjerne og spredte mottakere, kan forsterke eller undertrykke utvalgt innhold, og kan målrette eller ignorere spesifikke målgrupper. Ofte skjer dette anonymt, noe som gjør det utfordrende for lesere, lyttere, seere og nettlesere å vurdere hvilke påstander som er sanne eller falske, pålitelige eller villedende, og substansielle eller falske. Hvordan kan vi da styrke brukerne til å evaluere den digitale kommunikasjonen, slik at de kan skille mellom hvilke standarder som blir overholdt og hvilke som blir brutt? Dette er utfordringen som denne boken tar for seg.