A Platonic Theory of Moral Education av Mark (Wheaton College Illinois) Jonas, Yoshiaki (University of Dallas US) Nakazawa
Produktbeskrivelse
I boken "A Platonic Theory of Moral Education" drøftes Platons syn på kunnskap, erkjennelse, dialog og åpenbaring. Dette ambisiøse verket gir en systematisk analyse av hvordan Platons tilnærminger til utdanning kan støtte studenter i å navigere i dagens stadig mer komplekse moralske landskap. Selv om interessen for Platons utdanningsfilosofi har avtatt, delvis på grunn av en oppfatning av at Platons forskning er helt urealistisk, tar denne boken for seg vanlige misforståelser knyttet til Platons arbeid og fremhever relevansen av Platons ideer i dagens moralske utdanning. Gjennom filosofiske tolkninger argumenterer forfatterne overbevisende for at undervisere kan benytte Platons temaer og dialoger i klasserommet. Boken er delt inn i to deler; den første delen kontekstualiserer Platons teorier om moralsk utdanning innen politiske, etiske og utdanningsmessige rammer. Med denne bakgrunnen gir den andre delen moderne pedagoger strategiene som kreves for å implementere Platons utdanningsteori i et pluralistisk samfunn.