Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
The teaching of drawing in higher arts education
Produktbeskrivelse
Hva er verdien av å undervise i tegning i dagens samfunn? Tegning, en medieform med dyp historisk betydning, står overfor mange utfordringer som følge av nettverksbaserte teknologier. Denne avhandlingen søker å besvare spørsmålene: Hvordan underviser kunstnerlærere i tegning? Hva ønsker de å oppnå i undervisningen? På hvilken måte er deres metoder og mål berettiget i undervisningsøyeblikkene? Hvem blir kunstnerlærerne når de engasjerer seg i tegning? Gjennom forskjellige perspektiver, inkludert taktiske, politiske, moralske og personlige, avmystifiserer denne forskningen undervisning i tegning. Avhandlingen avdekker den stilltiende kunnskapen til kunstnerlærere som reflekterer over tegning og undervisningen av denne. Tegning betraktes som en metode for tenkning, og belyser også sammenhengen mellom tegning og hukommelse. Betydningen av forskning innen høyere kunstutdanning blir understreket. Forskningen foreslår en ikke-uttømmende liste over seks personlige orienteringer mot tegning, som kan være nyttige i denne konteksten.