I boken 'Fagpædagogik i et kulturformsperspektiv' utforsker Vibeke Hetmar, tidligere professor i fagpædagogikk ved Aarhus Universitet, essensen av aktiv deltakelse i læringsprosessen for barn i skolen. Hetmar fremhever viktigheten av at elever deltar aktivt for å oppnå en dypere forståelse av verden rundt dem. Hun analyserer de komplekse dynamikkene i klasserommet og hvordan lærerens undervisningsmetoder interagerer med elevenes egne prosjekter. Boken tar opp sentrale spørsmål som hvordan lærer og elever forholder seg til ulike posisjoner i læringsmiljøet, hvilken betydning klasserommets fysiske utforming har, samt hvordan samfunnet utenfor klasserommet påvirker læringsprosessen. Hetmar presenterer en innovativ tilnærming til klasseromsforskning, som strekker seg på tvers av ulike fagområder, og gir leseren et nytt språk for å forstå de ofte motstridende diskursene i lærerens arbeid. Avslutningsvis gir hun praktiske anbefalinger for å fremme et fruktbart samarbeid mellom lærer og elever, noe som er essensielt for et vellykket læringsmiljø.