Boken "Læsningens drivkræfter" utforsker hvor viktig lesing er for barn og unges utvikling og utdannelse i et moderne demokratisk samfunn. Å mestre lesing har både politiske, pedagogiske og personlige konsekvenser som strekker seg langt utover de tekniske ferdighetene. Til tross for dette opplever mange barn og unge motstand mot lesing, og noen utvikler til og med strategier for å unngå det. Dette resulterer i at mange ikke finner glede i å lese. Thomas Illum Hansen, en ekspert innen lese- og litteraturforskning, undersøker de forskjellige drivkrftene som enten hindrer eller fremmer lesing. Gjennom sin analyse kombinerer han litterære, filosofiske, psykologiske, sosiale og sosiokulturelle perspektiver for å presentere en modell som forklarer hva som engasjerer oss i lesing. Boken gir et helhetlig syn på hvordan lærere, veiledere og bibliotekarer kan bruke et nyansert språk om lesingens drivkrefter for å bidra til at flere barn og unge blir en del av en stimulerende og kreativ les- og skrivekultur.