Boken 'Tværfaglighed og fagligt samspil' tar for seg det stadig mer aktuelle temaet om tverrfaglighet innen utdanningssektoren, som har blitt et sentralt begrep både i offentlig debatt og i reformarbeid knyttet til utdanningssystemet. Gjennom en grundig analyse fra en fagdidaktisk synsvinkel, søker forfatterne å kaste lys over hva tverrfaglighet egentlig innebærer. De stiller viktige spørsmål som: Hvordan kan tverrfaglighet fremme dybdelæring blant elever og studenter innen enkeltfag? Hvordan kan de faglige samspillene bidra til utviklingen av de ulike fagene? Med utgangspunkt i både empiriske data og teoretiske betraktninger, gir en rekke fagdidaktikere innsiktsfulle svar på disse spørsmålene. I tillegg utforsker de hvordan rammer for tverrfaglighet manifesterer seg på forskjellige nivåer i utdanningssystemet, noe som gir verdifulle bidrag til både diskusjon og teoriutvikling innenfor feltet sammenlignende fagdidaktikk.