Boken "Animation between Magic, Miracles and Mechanics" utforsker konseptet animasjon, der bilder og figurer tilsynelatende får liv gjennom en "anima": en sjel, ånd eller vital kraft. I middelalderen var både hellige og i særklasse uhellige bilder kjent for å kunne komme til live, handle, bevege seg, gestikulere, tale og utstråle en form for livskraft. Denne "livet" kunne oppstå som følge av naturlige eller overnaturlige prinsipper; det kunne være resultatet av magi, mekanikk eller mirakler (guddommelige handlinger). Denne boken tar for seg de ulike måtene animasjon ble praktisert på i middelalderen, som gjorde at bilder kunne fremvise spektakulære underverker av bevegelse og fysisk forvandling. Den dekker alt fra mekaniske enheter til magiske fremmaninger og mirakuløs sjelsinnsetting. Forfatteren undersøker snakkende og blødende kors, robotiske forløsere, gråtende madonnaer, automatiserte djevelbilder og selvbevegende statuer – "statuas animatas" – som utførte sine synlige og hørbare animasjoner i klostre og kirker, i historiske teknologier og avhandlinger, samt i teurgiske fortellinger og demonologier.