Boken "Radical-Local Teaching & Learning" tar utgangspunkt i den kulturhistoriske tilnærmingen utviklet av Lev Vygotsky på 1930-tallet, som ser læring og undervisning som avgjørende for personlig utvikling. Forfatterne, Mariane Hedegaard og Seth Chaiklin, presenterer den radikal-lokale teorien om undervisning og læring i bokas første del, hvor de utforsker hvordan spesifikke historiske og kulturelle forhold kan integreres i utdanningspraksis. I den andre delen av boken fremlegges en omfattende casestudie av et etterskoleprogram for puertoricanske barn i grunnskolen i East Harlem, New York, som ble gjennomført med en radikal-lokal tilnærming. Programmet fokuserte på lokalsamfunnets historie og puertoricansk immigrasjon, og studien viser hvordan det bidro til at elevene utviklet en mer positiv og kritisk forståelse av sin egen bakgrunn. Gjennom å tilegne seg grunnleggende akademiske ferdigheter i et teoretisk rammeverk, lærer barna å analysere sin lokale situasjon.