Mellom 1941 og 1963 gjennomførte Aaron Copland fire statssponsede turneer i Latin-Amerika, som fikk omfattende oppmerksomhet både i USA og internasjonalt. Carol A. Hess gjennomfører en grundig vurdering av komponistens tilnærming til kulturell diplomati, basert på intervjuer med vitner fra den tiden, tidligere uutnyttede nyhetsartikler fra latinamerikansk presse, samt Coplands egne dagbøker. Hess belyser hvordan Coplands turneer fremmet en utveksling av musikk og ideer med latinamerikanske komponister, samtidig som de reflekterte det geografiske og politiske landskapet i USAs diplomatiske virksomhet på ulike tidspunkter. I Latin-Amerika introduserte Copland verk av amerikanske komponister, deriblant egne komposisjoner, gjennom forelesninger, radioudsendinger, liveopptrædener og samtaler. Tilbake i hjemlandet brukte han sin berømmelse til å rette oppmerksomhet mot regionale komponister han beundret. Hess’ fokus på hvordan Latin-Amerika mottok Copland gir et variert perspektiv på komponisten og hans oppdrag. Hun utforsker også de bredere betydningene bak anmeldelser av Copland og undersøker hans kritikere.