Boken "ABC of Clinical Reasoning" tar for seg en av de mest essensielle ferdighetene som helsepersonell må mestre: klinisk resonnement. Å være en dyktig kliniker handler ikke bare om å ha kunnskap, men også om hvordan man tenker, resonerer og treffer beslutninger i komplekse situasjoner. I den andre utgaven av denne boka blir klinisk resonnement delt opp i sine grunnleggende komponenter, som utforskes grundig med anvendelser innen klinisk praksis, undervisning og læring. Denne oppdaterte utgaven er basert på den nyeste forskningen innen kognitiv psykologi, undervisning og ekspertstudier. Den dekker viktige elementer av klinisk resonnement som: evidensbasert historieføring og undersøkelse, valg og tolkning av diagnostiske tester, identifisering og håndtering av problemer, samt delt beslutningstaking. Boken presenterer også nøkkelkonsepter som dual prosessteori og skripteori, situasjonsbetingelser og menneskelige faktorer, samt metakognisjon og kognitive strategier. I tillegg inneholder den verdifulle innsikter rundt undervisning av klinisk resonnement, fra et team av erfarne forfattere.