Accra er en ideell kulisse for noir-litteraturen. Fortellingene som utspiller seg her omfatter ofte død, med hovedpersoner som kan være både mangelfull og uetisk, drevet av egeninteresse eller av de syv dødssynder. Disse historiene er vevd inn i byens hverdagsliv, noe som gir dem en ektefølt forankring. Accra er mer enn bare en hovedstad; den er et mikrokosmos av Ghana. Byen fungerer som et virtuelt kart over nasjonens sjel, som illustrerer dens innfødte tilstedeværelse, kolonial overgrep, uavhengighetserklæringer, etterfulgt av regjeringsovertakelser og diktatur, og deretter, til slutt, en jevn marsj mot en lovende fremtid. Akkurat som Accra, er ikke disse historiene alltid hva de gir seg ut for å være. Bidragsyterne er dyktige til å spinne fortellinger til intrikate nett, og deres verk gir et ærefullt innblikk i hva Accra representerer. Dette er en by av allegorier, en av de mest dynamiske og mangfoldige stedene i verden.