I japansk betyr ordet for 'fremmed land' 'utland'. For mange amerikanere og japanere er det imidlertid Japan selv som fremstår som utlandet - en nasjon som, til tross for sin økende innflytelse i verdensanliggender, er sett på som en outsider: et land som, som noen har sagt, er i verden, men ikke av den. Hvordan skiller denne industrielle supermakten seg fra andre? Hvorfor inneholdt dens raske klatring til toppen av den globale økonomien også årsakene til dens påfølgende nedtur? Og hva kan vi, både amerikanere og japanere, lære av den japanske modellen? I denne grundige, utforskende og personlige reisen gjennom Japans øyer og institusjoner, avdekker Jonathan Rauch hvor annerledes landet virkelig er - og hvor uhyggelig, noen ganger skremmende, kjent det er. I 200 nummererte, poetiske avsnitt tar "The Outnation" leserne med gjennom Tokyos nattestemninger og inn i stille bygder, til kontoret til en høyteknologisk industrileder og til et bondes middagsbord. Han destillerer samtaler med dusinvis av japanere, både statsledere og professorer, samt sushi-eksperter.