Individualising processes in adult education : The case of Swedish for immigrants (SFI)
Produktbeskrivelse
Tilpasning av utdanning til den enkelte student er en sentral utfordring innenfor svenskopplæring for innvandrere (SFI). Lærere, skoler og kommunale myndigheter har ansvar for å etablere utdanningsrammer som møter behovene til en variert gruppe studenter. Imidlertid er slike tiltak, omtalt som individualiseringsprosesser, vanskelige å implementere på grunn av medvirkningen fra ulike samfunnsaktører knyttet til arbeidsmarked og integrasjonspolitikk. Å etablere en felles plattform for å imøtekomme enkeltstudenters behov utgjør en utfordring for alle involverte parter, da deres agendaer ofte er motstridende. Tidligere forskning på området er begrenset og fokuserer primært på interaksjoner mellom lærere og studenter, uten å problematisere andres aktive deltakelse. Denne avhandlingen undersøker hvordan individualiseringsprosessene oppstår og utvikler seg i både politikk og praksis innen SFI. Den benytter seg av kulturhistorisk aktivitetsteori for å spore disse prosessene.