Activity Theory and Collaborative Intervention in Education av Katsuhiro Yamazumi
Produktbeskrivelse
I boken 'Activity Theory and Collaborative Intervention in Education' benytter Katsuhiro Yamazumi kulturell-historisk aktivitetsteori og ekspansiv læringsteori for å utforske og belyse nye former for utdanningsaktiviteter som innebærer samarbeidende intervensjoner i skoler og lokalsamfunn. Målet er at både lærere og elever skal kunne skape ekspansiv læring som gjør dem i stand til å transformere sine aktiviteter og utvide sin handlekraft. Boken presenterer fire casestudier knyttet til aktivitetsteoretiske formative intervensjoner gjennomført i Japan. Disse inkluderer: fremming av barns ekspansive læring i klasseromsundervisning, lærere som samarbeidende endringsagenter i redesign av skoler, utvidelse av skoleaktiviteter nedenfra, og fremvekst av «knotworking»-agenter i læring knyttet til samfunnsbasert katastrofeforebygging. Boken anvender aktivitetsteori som et generelt teoretisk rammeverk for menneskelig læring og utvikling, og knytter sammen konkret data fra empiriske og intervensjonsstudier som fokuserer på reell menneskelig læring i spesifikke utdanningsmiljøer i Japan.