I boken 'Advanced Game Design' tar den banebrytende spilldesigneren og instruktøren Michael Sellers leserne med på en dypdykk inn i spilldesignens kunst og vitenskap. Med et solid teoretisk rammeverk basert på systemtenkning, oppfordrer han designere til å tenke mer reflektert og tydelig om arbeidet sitt, noe som resulterer i mer engasjerende og tiltalende spill for alle typer enheter og plattformer. Sellers presenterer en omfattende struktur der praktiske beste praksiser innen spilldesign kombineres med velprøvd teori om systemtenkning. Dette gir spilldesignere innsikt i hva de ønsker å oppnå og de beste metodene for å realisere disse målene. Med over 20 års erfaring innen spilldesign, oppstart av spillstudioer og undervisning i spilldesign, deler Sellers sin omfattende kunnskap om hva spill virkelig er, og hvordan systemtenkning kan bidra til en klarere forståelse av dem. Han veileder leserne i hvordan de systematisk kan fremme engasjement, interaktivitet og moro, samt avdekke verdifulle lærdommer fra feltet.