Advancing Environmental Education Practice av Marianne E. Krasny
Produktbeskrivelse
I denne betydningsfulle boken utfordrer endringsagenten Marianne E. Krasny den dominerende forståelsen av kunnskaps-holdninger-adferd-mekanismen som ligger til grunn for mye av praksisen innen miljøutdanning. Hun stiller spørsmål ved antakelsen om at miljøkunnskap og holdninger nødvendigvis fører til bærekraftig miljøadferd. Gjennom grundig analyse viser Krasny at visse typer kunnskap er mer effektive enn andre i å påvirke atferd, og at det ofte er mer fruktbart å bygge videre på eksisterende holdninger i stedet for å prøve å endre dem. Boken utvider perspektivet for potensielle utfall av miljøutdanning og inkluderer faktorer som tilknytning til naturen, stedfølelse, egenverd, identitet, normer, sosialt kapital, unge ressurser og individuell velvære. 'Advancing Environmental Education Practice' gir også praktiske innsikter om hvordan miljøutdannere kan utvikle teorier om endring for sine programmer. Gjennom målrettede aktiviteter kan de identifisere spesifikke mellomliggende resultater som mest sannsynlig vil føre til miljøadferd og kollektive aksjoner. Denne boken er en uvurderlig ressurs for alle som ønsker å forbedre effekten av miljøutdanning.