Mangelen på fokus på spesialister og fraværet av en spesialistarkitektur representerer reelle forretningsutfordringer for mange organisasjoner. Selv om det er tydelig at spesialister er viktige for organisasjonen, har få organisasjoner utviklet den nødvendige støttestrukturen og de strukturerte utviklingsprogrammene for spesialister — i alle fall ikke utover titler og ren teknisk opplæring. For å møte disse utfordringene er det avgjørende å etablere en varig spesialistarkitektur som gjør det mulig for hele organisasjonen å samarbeide om og kommunisere om personalspørsmål på en konsistent måte. Denne arkitekturen må sette klare standarder for både prestasjonspotensial og utvikling, tilpasset ulike nivåer av spesialister. I tillegg må det etableres et felles språk og prosesser for å håndtere spørsmål, identifisere problemer og utnytte muligheter på en effektiv måte. Det kreves også data for å ta informerte beslutninger om alt fra jobboverganger til prestasjon. Denne boken vil veilede deg i hvordan du kan bygge denne nødvendige spesialistpipen og få implementert en solid spesialistarkitektur.