I "African Ecomedia" utforsker Cajetan Iheka det økologiske fotavtrykket av medier i Afrika, samtidig som han undersøker hvordan miljøutfordringer blir fremstilt i visuell kultur. Gjennom visuelle medier som film, fotografi og skulptur gir afrikanske kunstnere en unik innsikt i de sosioøkologiske kostnadene ved medieproduksjon, fra utvinning av mineraler og olje til politikken rundt dyrevern. Blant verkene han analyserer er Pieter Hugos fotografier av resirkulering av elektronisk avfall i Ghana, samt Idrissou Mora-Kpais dokumentar om de skadelige konsekvensene av urangruving i Niger. Disse verkene belyser ikke bare utnyttelsen av afrikanske arbeidere og det omfattende omfanget av miljøødeleggelse, men også oppfinnsomheten og kreativiteten til afrikanske medieskapere. De peker mot den uholdbare naturen av dagens praksis, samtidig som de anerkjenner de begrensede naturressursene på vår planet. Ved å fremheve Afrikas sentrale rolle i produksjon og avhending av medieteknologi, bringer Iheka viktige perspektiver til diskusjonen om mediers innvirkning på miljøet.