Denne gripende antologien belyser den transformerende rollen utdanningsforskning spiller i Afrika, og presenterer en sammensatt rekke studier fra stipendiater ved det øst- og sørafrikanske tyske senteret for utdanningsforskning (CERM-ESA). Gjennom å knytte sammen innsikter fra begge regioner, undersøker boken livsviktige skjæringspunkter mellom utdanning, samfunn og kultur, med fokus på å fremme bærekraftig utdanningsreform og styrke lokale samfunn. I kjernen av boken ligger et felles engasjement for å utvikle høyere utdanning i Afrika gjennom samarbeidende, kontekst-sensitive forskningsmetoder. Drevet av partnerskapet mellom fem universiteter på to kontinenter, støtter CERM-ESAs initiativer kapasitetsbygging og innovasjon i afrikanske utdanningsmiljøer, der de jobber direkte med skoler, samfunn og beslutningstakere for å møte de særegne utfordringene kontinentet står overfor. Med temaer som spenner fra urfolksmetodologier og utdanning knyttet til klimaendringer til kjønnsrelaterte spørsmål, bidrar denne boken til en dypere forståelse av utdanningssituasjonen i Afrika.