I "AfroSurrealism" tar Rochelle Spencer for seg de surrealistiske romanene til flere samtidsforfattere, inkludert Edwidge Danticat, Tananarive Due, Nalo Hopkinson, Junot Díaz, Helen Oyeyemi og Colson Whitehead. Dette verket er den første omfattende utforskningen av afro-surrealistisk fiksjon og hevder at vi har trådt inn i en ny og spennende æra av den svarte romanen. Denne epoken er preget av en dypere interesse for sammenhengene mellom vitenskap, teknologi, historie, folklore og myter. Bygget på tradisjonell studier av surrealismen og kritikk innen afroamerikanske studier, argumenterer Spencer for at den omfattende tilstedeværelsen av teknologi i våre liv har endret måten forfattere skriver på. Flere forfattere produserer nå surrealistiske tekster for å reflektere de psykologiske utfordringene som har oppstått i en tid preget av rask sosial og teknologisk omstilling. For svarte forfattere betyr dette ikke bare en gjenoppdagelse av surrealismen, men også en fullstendig omstrukturerte forståelse av både fortiden og nåtiden, der teknologi ikke lenger blir sett på som et middel til nedvurdering.