I denne boken gjør Laura Mulvey et tilbakeblikk til sentrale spørsmål innen filmteori og feminisme, og vurderer både nye og gamle filmteknologier. Tittelen, Afterimages, henviser til tidens dislokasjon som gjennomsyrer mange av filmene og verkene omtalt i boken, samt vår oppfatning av dem. Boken er strukturert i tre hoveddeler. Den første delen tar utgangspunkt i temaet om kvinnen som spektakel. Den andre delen fokuserer på filmer fra ulike deler av verden, regissert av kvinner og om kvinner, og som alle benytter seg av radikale filmstrategier. I den tredje delen vurderer Mulvey bevegelige bildeverk laget for kunstgallerier, hvor hun argumenterer for at estetikk fra kinoen har vedvart i disse omgivelsene. I tillegg inkluderer Afterimages et tillegg med ti ofte stilte spørsmål knyttet til hennes klassiske feministiske essay, Visual Pleasure and Narrative Cinema, der Mulvey adresserer spørsmål om tilskueropplevelse som er avgjørende i vår tid preget av #MeToo-bevegelsen. Dette er en presserende og engasjerende bok for alle som er interessert i makten og gledene ved film og feministisk teori.