Stephen Sterling er en pioner innen bærekraftig utdanning, og i denne samlingen av hans essensielle skrifter gir han leserne en ny innsikt. Boken er nøye kuratert av forfatteren selv, og hver av kapitlene er ledsaget av introduksjoner som sammen vever hans tanker og perspektiver. Sterlings arbeid presenterer en engasjerende og tankevekkende tilnærming til det avgjørende spørsmålet om hvordan læring og utdanning kan spille en avgjørende rolle i å sikre fremtiden i en stadig mer usikker og truet verden. Sammen gir de ulike essayene et kritisk blikk på den historiske konteksten for utdanningens rolle i forhold til muligheten for å trygge fremtiden mot dagens negative utviklinger. I lys av flere globale kriser kommenterer de aktuelle debatter om hvordan utdanning må tenkes på nytt. I tillegg kartlegger de de viktigste elementene i pedagogisk tenkning og praksis basert på økologiske og relasjonelle prinsipper, og tilbyr dermed en vei videre. Disse essayene bidrar til den voksende og presserende debatten om utdanningens rolle og natur.