Hva vet vi ikke, og hvorfor vet vi det ikke? Hva opprettholder uvitendeheten, eller hvordan kan den bli brukt som et politisk redskap? Agnotologi—studiet av uvitendehet—gir et nytt teoretisk perspektiv som utvider de tradisjonelle spørsmålene om 'hvordan vi vet', til å stille det viktigere spørsmålet: Hvorfor vet vi ikke det vi ikke vet? Essayene samlet i "Agnotology" viser at uvitendehet ofte er mer enn bare fravær av kunnskap; det kan også være resultatet av kulturelle og politiske kamper. Uvitendehet har en historie og en politisk geografi, men det finnes også ting folk ikke ønsker at du skal vite (slik som tobakkindustriens slagord: 'Tvil er vårt produkt'). Hver enkelt kapittel behandler eksempler fra ulike områder, som global klimaendring, militær hemmelighold, kvinnelig orgasme, miljøfornektelse, amerikansk urfolkspaleontologi, teoretisk arkeologi, rasemessig uvitendehet, og mer. Målet med denne samlingen er å bedre forstå hvordan og hvorfor ulike former for kunnskap ikke oppstår, har forsvunnet, eller blitt usynlige.