I "På sporet av et dannet helsevesen" utforsker Herdis Alvsvåg hvordan dannelse, et begrep som har vært fokusert av både pedagoger og filosofer gjennom tidene, kan få betydning spesielt innen helsevesenet. Boken tar for seg dannelse som et fenomen, og gir innsikt i hvordan dette konseptet har relevans for yrkesutøvelse og utdanning. God yrkesutøvelse er ikke bare avhengig av kunnskap og ferdigheter, men også av en dypere form for dannelse som kan være vanskelig å definere. Likevel kan man ofte gjenkjenne dannelse i praksis, og forstå hva som mangler når dette ikke er til stede. Boken stiller også spørsmål ved om vår moderne samfunnsutvikling har bidratt til en svekkelse av de verdiene som er knyttet til dannelse. Dette gir en indikasjon på en økende erkjennelse av at det er behov for mer refleksjon, samtale og skriving om dannelse. Alvsvåg utfordrer utdanningsinstitusjonene til å vurdere hvordan de best kan fremme dannelse hos sykepleiere og annet helsepersonell, og tilbyr en grundig analyse av hvordan dannelse kan integreres i utdannelsen av helsearbeidere.