I dagens norske skole er Kunnskapsløftet et sentralt tema, og i denne boka presenterer Tom Tiller aksjonslæring som en viktig motor i dette læringsløftet. Tiller refererer til det som læringsløftet, og fremhever betydningen av aksjonslæring i utviklingen av utdanningssystemet. Siden den første utgaven av "Aksjonslæring" ble utgitt i 1999, har aksjonslæring gjort betydelige inntrykk på det nordiske læringslandskapet. Fra å være et relativt ukjent konsept, har aksjonslæring nå blitt et kjernemoment i mange utdanningsprosjekter og -programmer. I denne oppdaterte utgaven er boken beriket med konkrete erfaringer fra sentrale prosjekter i Norge og Norden. Tiller utforsker blant annet hvordan aktiv deltakelse i aksjonslæring og forskende partnerskap har påvirket kompetanseutvikling og yrkesutøvelse. Videre belyser han hvordan aksjonslæringsopplegg kan bidra til at skoler utvikler seg til lærende organisasjoner og styrker læringskulturen. Boken gir innsikt i hva vi har lært om aksjonslæringens potensial for å fremme skoleutvikling.