Boken "Suzuki Violin School 9" er en essensiell del av Suzuki-metoden, en pedagogisk tilnærming til fiolinundervisning som bygger på Shinichi Suzukis filosofi om at alle barn er født med evner, og at miljøet spiller en avgjørende rolle i deres utvikling. Som en anerkjent fiolinist og lærer, mener Suzuki at den største gleden en voksen kan oppleve, er knyttet til å utvikle et barns potensial slik at de kan uttrykke det harmoniske og beste i mennesker. Denne boken er designet for å undervise fiolin gjennom et morsmålsprinsipp, hvor elevene skal lære ved å lytte og imitere. "Suzuki Violin School 9" er en del av en rekke bøker for ulike instrumenter i Suzuki-metoden og fungerer som en musikkole for fiolinister. Undervisningen foregår vanligvis i private studioer, supplert med gruppeundervisning, noe som fremmer samarbeid og fellesskap blant elevene. Gjennom å lytte til innspillinger og jobbe nært med sin Suzuki-fiolinlærer, får studentene muligheten til å utvikle seg både som musikere og individer. I dette volumet inkluderes blant annet "Concerto in A Major, K. 219 (Allegro aperto)" som bidrar til å berike læringsopplevelsen.