Teoretiske betraktninger og empiriske bevis står ofte i kontrast til hverandre. Er det egentlig sant at barn har evnen til å utdanne seg selv på en effektiv måte, uten ytre press eller oppfordringer, når de får et støttende miljø og rikelig mulighet til lek, utforskning, observasjon og sosial interaksjon? I denne samlingen av essays presenterer utviklingspsykolog Peter Gray overbevisende bevis fra forskjellige kilder som bekrefter at dette virkelig er tilfelle. Ett essay fremhever det utrolig store læringsnivået små barn oppnår før de noen gang får formell opplæring. Et annet essay trekker fram funn fra antropologisk forskning som viser at barn i jeger-samler kulturer er i stand til å lære seg nødvendige ferdigheter for livet i sin kultur, uten formell instruksjon. I tillegg oppsummeres resultatene fra forskning som viser at kandidater fra Sudbury Valley School – en skole designet for selvstyrt læring – har oppnådd flotte resultater innen høyere utdanning, arbeidsliv og generelt i livet. De siste syv essayene fokuserer på resultater fra forskning, gjennomført av...