How Children Acquire 'Academic' Skills Without Formal Instruction
Produktbeskrivelse
Boken «How Children Acquire 'Academic' Skills Without Formal Instruction» av Peter Gray undersøker hvordan barn som vokser opp i et miljø preget av lesing og tall lærer seg akademiske ferdigheter uten formell undervisning. Gjennom hverdagslige aktiviteter tilegner de seg evner som lesing og matematikk naturlig, uten behov for direkte opplæring. I denne samlingen av essays presenterer den utviklingspsykologiske forskeren bevis som støtter denne påstanden og påpeker at tidlig og tvangsmessig undervisning kan hindre barns evne til å lære disse ferdighetene. Gray drøfter også forskjellene mellom selvstyrt utdanning og progressiv utdanning, samt kommer med motargumenter mot påstanden om at barn mister akademiske ferdigheter i løpet av sommerferien, det som ofte omtales som 'summer slide'. Boken er spesielt nyttig for foreldre som vurderer å ta barna ut av tradisjonell skolegang, men som er bekymret for deres akademiske utvikling. Den er også av stor interesse for lærere som ønsker å tilpasse undervisningen på en mer tilpasset måte.