Barn kommer til verden med en iboende evne til å utdanne seg selv. Deres naturlige nysgjerrighet, lekfullhet, sosiale ferdigheter, vilje, eventyrlyst, fremtidsrettede tenkning og ønsket om å lykkes i livet er alle resultat av naturlig seleksjon, utformet for å støtte læring. I denne samlingen av essays beskriver den utviklingspsykologiske eksperten Peter Gray, med støtte fra forskning, hvordan disse naturlige tilbøyelighetene kommer til uttrykk hos barn som ikke går på skole, men i stedet får rikelig med tid og mulighet til å utnytte sine iboende læringsdrifter. Han forklarer spesielt hvordan barn lærer av hverandre når de får leke fritt i miljøer hvor de ikke er segregert etter alder. I tillegg presenterer han bevis for at barn har prososiale drifter som å hjelpe, dele og trøste, og at disse egenskapene utvikles ytterligere når voksne gir rom for dem. Gray diskuterer også ADHD som en naturlig og verdifull variasjon i personlighet, snarere enn en lidelse, som gir utfordringer i visse sammenhenger.