Boken 'The Harm of Coercive Schooling' av Peter Gray tar for seg det kontroversielle temaet om hvordan skolesystemet i dag hemmer barnas frihet og naturlige læringsvaner. Barn er, akkurat som alle mennesker, avhengige av frihet for å kunne blomstre, men i skolen er de ofte underlagt tvang. De metoder som benyttes i skolen, er i realiteten påtvunget: en 'forespørsel' er egentlig en ordre, og disse blir ofte håndhevet gjennom belønninger, straff og trusler. Denne typen tvang störer barnas naturlige og gledesfylte læringsprosesser, og omdanner læring til en form for 'arbeid'. I denne essaysamlingen presenterer Gray hvordan skolesystemet ytterligere fremmer mobbing, juksing og selvopptatthet, samt hvordan det er en medvirkende faktor til økende angst, depresjon og til og med selvmord blant studenter. Det presses frem en ensartethet i læringen som ofte ikke tar hensyn til individuelle personligheter, noe som kan føre til livslange angstdrømmer. De to siste essayene i boken setter fokus på hvordan skadene har begynt å påvirke enda yngre elever, et resultat av feilaktige oppfatninger om at akademisk trening bør starte allerede i barnehagen eller før. Denne samlingen er for alle som bryr seg om barns velvære.