Alltid, aldri eller noen ganger? av Oda Tingstad Burheim, Heidi Dahl, Ole Enge, Kirsti Rø
Produktbeskrivelse
Bevis er essensen av all matematikk. Uten bevis blir matematiske påstander bare spekulasjoner. Hvordan kan vi tilnærme oss argumentasjon og bevis i grunnskolen? I boken «Alltid, aldri eller noen ganger?» får leseren en grundig og praksisnær, men samtidig forskningbasert, forståelse av hvordan matematisk argumentasjon kan implementeres i matematikkundervisningen. Forfatterne dykket ned i gyldige argumentasjonsformer som er relevante for ulike oppgavetyper – fra oppgaver som er vanlige i dagens matematikkundervisning, til kreative oppgaver som kan inspirere lærere til videreutvikling av egen undervisning. Boken tar også for seg lærerens betydning og gir innsikt i hvordan lærere kan bistå elever i deres arbeid med argumentasjon og bevis. Gjennom konkrete eksempler fra klasserommet og forslag til videre lesning, er boken en nyttig ressurs for lærere på grunnskolens barne- og ungdomstrinn samt en anbefalt pensumbok i lærerutdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10.