Alltid foran skjermen av Martin Eide, Christine Myrvang
Produktbeskrivelse
Hvordan tilpasser en tradisjonsrik kulturavis seg og finner meningen med livet i en tid preget av teknologisk og økonomisk omveltning? I 'Alltid foran skjermen' utforsker Martin Eide og Christine Myrvang hvordan Dagbladet, med sin kulturradikale identitet, har blitt utfordret av fremveksten av digital teknologi, internett og økende krav til inntekter. Med en historie som spenner fra papiravisens æra til den nåværende digitale tilstanden, har avisen vært både eksperimentell og innovativ - alltid i forkant, i tråd med sitt gamle slagord, 'Alltid foran'. Likevel har nedbemanninger og usikre utsikter til fremtiden satt sitt preg på aviskollektivet. I dag står Dagbladet som en merkevare, eid av et ukebladkonsern, i en medieverden der den digitale transformasjonen har endret spillereglene. Dette har resultert i en situasjon der oppmerksomhetsøkonomien bestemmer fordelingen av skjermtiden vår. Gjennom kampen for å overleve i denne nye virkeligheten forteller 'Alltid foran skjermen' historien om en kranglevoren og frihetselskende avis som nektet å forsvinne.