Alternative Narratives in Early Childhood av Peter (Institute of Education University Co Moss
Produktbeskrivelse
Boken "Alternative Narratives in Early Childhood" bidrar til å utfordre dominerende diskurser innen tidlig barndomsutdanning. Den gir en lettfattelig innføring i alternative fortellinger og mangfoldige perspektiver som får stadig mer oppmerksomhet i dette feltet. Peter Moss belyser betydningen av paradigmer, politikk og etikk i tidlig barndomsutdanning. Gjennom kilder fra den banebrytende serien "Contesting Early Childhood" introduserer forfatteren leserne for tanker som stiller spørsmål ved den etablerte tilnærmingen til tidlig barndomsutdanning og gir rike eksempler på hvordan disse tankene anvendes i praksis. Viktige temaer som diskuteres inkluderer: de dominerende diskursene i dagens tidlig barndomsutdanning og hva som menes med 'dominant diskurs', hvorfor politikk og etikk er grunnleggende for tidlig barndomsutdanning, Reggio Emilia som et eksempel på en alternativ fortelling, samt relevansen av tenkere som Michel Foucault og Gilles Deleuze i denne sammenhengen.