Boken 'A Concise History of Jaguar' av Ray Hutton tar oss med på en fascinerende reise gjennom Jaguars storhetstid, fra den første modellen presentert av William Lyons i 1935, til dagens innovasjoner. Hutton utforsker hvordan Jaguar, etter andre verdenskrig, ble en ledende aktør innen produksjon av avanserte høyytelsesbiler. Boken dekker viktige milepæler som lanseringen av XK-motoren og den ikoniske XK120 sportsbilen i 1948, samt den sensasjonelle ankomsten av E-Type, som ble et symbol på 1960-tallet. XJ6, som var den definitive Jaguaren i over tyve år, viser hvordan merket ble synonymt med fart og stil. Hutton beskriver også hvordan Jaguar navigerte i en tid med skiftende eierskap og industrielt uro i den britiske bilindustrien. Mens mange kjente bilmerker ble glemt, klarte Jaguar å fornye seg og tilpasse seg nye markeder og forbrukerpreferanser. Under Sir John Egan på 1980-tallet opplevde selskapet uavhengighet før det ble overtatt av Ford, noe som førte til en utvidet modellserie med S-Type og X-Type. I 2008 ble selskapet solgt til Tata Motors, som fortsatte den stolte arv av merket.