MG Magnette ZA ble lansert i 1953 på London Motor Show, og mottok varierte reaksjoner fra publikum. Bilen viste tydelige likheter med Wolseley 4/44, som den var basert på, men skilte seg også ut med en revolusjonerende monocoque-karosseri og subtile design- og stiltrekk som gjorde den til en ekte MG. Den var den første MG-modellen som ble drevet av BMC B-serie motoren, som senere også ble brukt i MGA og MGB. I denne innsiktsfulle boken tar Paul Batho for seg utviklingen av Magnette, med røtter tilbake til den opprinnelige MG-filosofien, samtidig som han undersøker fordelene, begrensningene og kompromissene som fulgte med det nye eierskapet til BMC, inkludert badge engineering. Boken gir en grundig oversikt over modellutviklingene gjennom årene – inkludert Magnette ZB og Magnette Six – og beskriver hvordan denne bilen klarte å kombinere fart, komfort, håndtering, stil og funksjonalitet for vanlige eiere, noe som banet vei for sporty familiebiler i fremtiden. I tillegg tar forfatteren for seg eierskap og restaurering av en Magnette i etterproduksjonsperioden, samt kropp- og mekanisk restaurering.