I dagens samfunn er fokuset på måling og personalisering avgjørende, noe som gjør evidensbasert undervisning til en nødvendighet. I denne praksisorienterte håndboken, basert på forskning av den humanistiske psykologen og pedagogen Carl Rogers, presenterer forfatterne en empatisk tilnærming til informasjonskompetanse, referansetjenester og bibliotek outreach. Med et blikk på den daglige biblioteksdriften, tilbyr de konkrete, empirisk baserte strategier for å knytte bånd til lærere på alle nivåer. Boken inkluderer rikelig med eksempler på pedagogikk i praksis og omhandler: * 6 kognitive prinsipper for organisering av undervisning i informasjonskompetanse, med eksempelark og verktøy for planlegging av undervisning; * hvordan etablere rapport og tenne motivasjonen hos lærerne; * strategier for å overvinne 'siter 5 kilder' og andre lite inspirerende forskningsoppgaver; * pedagogisk bevis som avkrefter den mytiske oppfatningen om at fordi studentene er dyktige med datamaskiner og mobilteknologi, så vet de allerede hvordan man gjør forskning; * spørsmål for å holde engasjementet oppe.