Ametora tar oss med på en fascinerende reise gjennom 150 års kulturell utvikling, der Japan har adoptert og gjenopplivet tradisjonell amerikansk mote. De siste to tiårene har verden fått inntrykk av at de mest 'autentiske' amerikanske plaggen i dag produseres i Japan. Japanske merker som UNIQLO, Kamakura Shirts, Beams og Kapital har skapt globale suksesser ved å utvikle de mest førsteklasses versjonene av klassiske amerikanske fritidsplagg, en stil kjent i Japan som ametora, eller 'amerikansk tradisjon'. I Ametora undersøker kulturhistorikeren W. David Marx hvordan japanske trendsettere og entreprenører har imiterte, tilpasset, importert og sluttført amerikansk stil. Gjennom sin analyse avslører Marx hvordan denne prosessen ikke bare har omformet Japans kultur, men også påvirket vår egen oppfatning av mote. Boken har nylig blitt oppdatert med et nytt etterord som dekker de siste ti årene, og gir leserne en dyptgående forståelse av denne unike kulturelle utvekslingen.