I skuespillerkunsten gir artister liv til karakterer som den bitre Medea, den kjærlighetsfulle Romeo, eller den sørgende Hecabe. Publikum i teateret holder pusten, og deretter fyker gnistene. Men hva med skuespilleren? Blir han påvirket av karakterens følelser? Hva skjer i hans sinn? Hvordan følelser fremstilles på teaterscenen har vært et emne for intens debatt gjennom århundrene. Diderot, i sitt verk "Paradoxe sur le comedien", hevdet for eksempel at de mest strålende skuespillerne ikke føler noe mens de er på scenen. Dette står i kontrast til den distanserte skuespillerstilen til Bertolt Brecht, som igjen er i direkte opposition til den empati-orienterte 'emosjonelle virkeligheten' som er mest kjent fra den amerikanske skuespillerstilen kalt 'method acting'. Boken gir en grundig oversikt over de dominerende skuespillerstilene og etterfølges av en analyse av den nåværende tilstanden rundt psykologien av følelser. Ved å forene psykologi med skuespillerkunst, gir dette verket leseren en dypere forståelse av hvordan emosjoner formes og uttrykkes i teaterets verden.