Boken "Audiovisual Thinking and the Essay Film" tilbyr en grundig analyse av hvordan den audiovisuelle tenkeprosessen kommer til uttrykk i essayfilmer, fra et semio-pragmatiske perspektiv. Ved å anvende en interdisiplinær og intermedial tilnærming, utforsker forfatteren hvordan temaer knyttet til subjektivitet og identitet – enten de er individuelle, sosiale, politiske eller kulturelle – også kan vekke refleksjoner gjennom filmens medium. Verket tar for seg den europeiske franskspråklige essayfilmen fra dens tidlige utvikling i filmens moderne tid til dagens uttrykksformer. Analysen er delt inn i tre hovedfaser: Den første fasen ser på de intermediale formene som brukes, som brev, (selv)portretter, dialoger, diptyker, osv. Den andre fasen undersøker de audiovisuelle materialene som aktiveres, mens den tredje fasen fokuserer på de audiovisuelle prosedyrene som genereres. Gjennom en grundig analyse av verkene til kjente filmskapere som Chris Marker, Jean-Luc Godard, Chantal Akerman, Agnès Varda, og flere, gir denne boken en ny og detaljert forståelse av produksjonen, utviklingen og prestasjonene til essayfilmen i den franskspråklige delen av Europa.