Boken "Film Festivals, Ideology and Italian Art Cinema" er en banebrytende studie som tar for seg hvordan ideologi spiller en avgjørende rolle i oppbygningen av dominerende oppfatninger om kunstnerisk film ved filmfestivaler. Filmfestivaler betraktes som motoren i filmindustrien utenfor Hollywood, der de sprer idealer for filmkunst og humanistisk politikk. Imidlertid er det fortsatt store diskusjoner rundt hva som egentlig driver disse festivalene. I en sjelden helhetlig vurdering av den europeiske konkurransefilmfestivalen, analyserer boken de delte økonomiske, geopolitiske og kulturelle historiene som kjennetegner 'Europeiske A-festivaler'. Den gir også den første omfattende analysen av slike festivalers rolle i kanonisering av utvalgte italienske filmer, fra "Roma, Open City" til "Den store skjønnheten" og "Gomorra". Boken foreslår en ny tilnærming til ideologikritikk, som muliggjør en grundig undersøkelse av hvordan filmfestivaler former ideer om samtidskunstfilm, samt vurderinger av kjønn, rase, kolonialisme og kapitalisme.