Etter Første Verdenskrig gjorde de økonomiske krisene seg gjeldende i alle deler av den nyopprettede Weimar-republikken. Den nye, sammenkoblede verdensøkonomien ble knapt forstått, men ble stadig mer synlig i tidens filmer. Komplekse finansielle konsepter ble reflektert på skjermen for både hverdagsseeren og en ny klasse finansarbeidere, som søkte populærkulturelle skildringer av spekulasjon og krise for å forstå sin egen plass i det moderne livets usikre landskap. 'Finance and the World Economy in Weimar Cinema' tar for seg de mange ofte oversette skildringene av finanskapital som finnes i 1920-tallets tyske filmer. Representasjonen av finanskapital i disse filmene er avgjørende for vår forståelse av kulturen i Weimar-republikken, spesielt knyttet til forholdet mellom finans, kjønn, nasjon og modernitet. Som visuelle dokumenter avslører disse filmene børsen som et sentralt rom for modernitet, og de samsvarer med de kulturelle og samfunnsmessige endringene som fant sted på denne tiden.