Denne spennende samlingen av upubliserte essays om Ernst Lubitsch tar for seg flere mangler i forskningen og den kritiske diskursen rundt regissøren. Lubitschs tidlige tyske filmer, som ofte har blitt undervurdert, kaster lys over jødisk kultur, forholdet mellom komedie og kjønn, samt teatrets innflytelse på hans filmskaping. De historiske epikkene som oppnådde popularitet, førte til at Lubitsch fikk en invitasjon til Hollywood i 1922. I denne nye settingen bidro han betydelig til utviklingen av film musicals og ikke minst til sjangeren romantisk komedie i Hollywood. De anerkjente forskerne – filmhistorikere, arkivarer og teoretikere – som har bidratt med essays til denne utgaven, utvider vår forståelse av scenografene, skuespillerne, regissørene og medlemmene av emigrantmiljøet som spilte en rolle i Lubitschs livlige filmer. Et særskilt fokus på materiell kultur åpner for en ny dimensjon av kritisk engasjement med regissøren. I løpet av essaysamlingen kastes det lys over neglisjerte filmer, og den antifascistiske dimensjonen i hans oeuvre tydeliggjør hans politiske ståsted. Som disse essayene tydeliggjør, er det mye mer å oppdage i Lubitschs arbeid enn man tidligere har anerkjent.