Gjennom en tilnærming som tar for seg et hittil lite utforsket repertoar av nederlandske avskaffelsesteaterproduksjoner, åpner "Repertoires of Slavery" opp for de konfliktene som finnes i de ideologiske funksjonene av antislavery-diskurs både innenfor og utenfor teaterets rammer. Boken undersøker hvordan avskaffelsesprotestanter utnyttet den stridbare problematikken rundt slaveri for å forhandle om betydningen av menneskerettigheter, subjektivitet og underkastelse. Den utforsker hvordan dramatiske fremstillinger av antislavery skapte et rom for (re)formidling av en hvit, metropolitan - og til tider spesifikt nederlandsk - identitet. Videre gir verket innsikt i de teaterlige modusene, tropene og scenariene fra slutten av det attende århundre og tidlig nittende århundre som omhandler rasebasert underkastelse. Forfatterne betrakter disse som deler av det "nederlandske kulturarkivet", eller det nederlandske "reservoiret" av følelser, kunnskap, fantasi og tro om rase og slaveri, som har formet oppfatningen av den nederlandske identiteten frem til i dag.