The Painted Triptychs of Fifteenth-Century Germany
Produktbeskrivelse
Denne boken presenterer fire casestudier som undersøker hvordan tyske malte triptyker fra det femtende århundre engasjerer seg i, og til slutt visker ut, ulike grenser. Noen av grensene er interne til triptykkformatet, for eksempel de overskredne rammene mellom narrative scener på innsiden av triptykkene, eller sammenhengene mellom bildene på innsiden og utsiden av triptykkene. Andre utviskede grenser inkluderer regionale forskjeller mellom Nederland og Köln, metafysiske grenser mellom himmelen og jorden, og kunstneriske skillelinjer mellom media som maling og skulptur. Bokens casestudier, som belyser verk av Conrad von Soest, Stefan Lochner og Mesteren av St. Bartholomew-alteret, fremhever betydningen av tysk maleri fra det femtende århundre, samtidig som de gir en ny vurdering av forholdet mellom tyske triptyker og deres mer berømte nederlandske motparter. Casestudiene viser også verdien av å dykke inn i Medialität, det vil si implikasjonene av format og medium for kunstverket.