Hvordan lærer voksne norsk som andrespråk, og hvilken tilnærming bør vi ta til språkopplæring for denne gruppen? Mens mye av litteraturen har fokusert på barns språklæring i skoler og barnehager, har voksne språklærere vært underrepresentert i forskningen. Voksne har imidlertid en annen læringsprosess enn barn, hvor språklæring skjer i forskjellige kontekster og under ulike omstendigheter. Denne boken er en nødvendig oppdatering om andrespråkslæring hos voksne, og den er viktig både for forskningsmiljøet og for didaktisk refleksjon. Her presenteres ny kunnskap om andrespråkslæring og didaktikk for voksne, med sentrale temaer som morsmålsbegrepet, språklige repertoar, investering i språklæring, identitet, utvikling av ordforråd, syntaks, numerasitet samt lese- og skriveutvikling. Boken tar også for seg relevante emner som Norskprøven, språkkrav og jobbintervjuer. Forfatterne er forskere innen flerspråklighet og språklæring, og de utforsker disse temaene fra flere perspektiver, inkludert kritiske, sosiolingvistiske, sosiokulturelle og kognitive tilnærminger. Gjennom grundige drøftinger bidrar de til en dypere forståelse av voksenopplæring i norsk som andrespråk.