Boken 'Anerkjennelse i skolen' av Arne Nikolaisen Jordet tar opp viktige temaer knyttet til læreplanreformen Fagfornyelsen, omtalt som skolens verdiløft. Hovedfokuset ligger på å sette barnet i sentrum av opplæringen, noe som er avgjørende for å styrke elevenes motivasjon og lærelyst. For mange elever er skolehverdagen preget av en følelse av umyndiggjøring og en opplevelse av å bli lite sett, der de ofte tildeles passive roller som kunnskapsmottakere. Forfatteren argumenterer for at anerkjennelse er fundamentalt for å endre dette paradigmet, da det er et av menneskehetens mest essensielle psykologiske behov. Gjennom anerkjennelsesteori utforsker han hva anerkjennelse betyr i en praktisk kontekst i skolen, og hvor avgjørende dette er for både faglig og sosial læring hos barn. Boken presenterer også rammene for en anerkjennende pedagogikk og demonstrerer hvordan denne tilnærmingen kan fremme deltakelse, mestring og læring for alle elever. Den henvender seg til lærerstudenter, lærere, skoleledere, ansatte i lærerutdanningene og alle som ønsker å skape optimale forhold for barns utvikling.